mandag 6. mars 2023

Uteskole: Spor og sportegn

 https://www.haugengaard.no/images/pdf-filer/praktisketips/Spor%20og%20sportegn.pdf


https://rovdyrsenter.no/wp-content/uploads/2020/06/spor-og-sportegn-hefte-br.pdf

Materiell:

https://kmspeider.no/ressurser/naturkjennskap-dyrespor-article11753-3902.html

http://www.skoglekene.no/docs/PDF/oppdragskort-2.pdf

http://skoglekene.no/docs/Livet-i-skogen.pdf

https://www.miljolare.no/aktiviteter/dyr/sportegn/veiledning

https://www.nina.no/Naturmangfold/Fjellrev/Undervisningsopplegg-om-fjellrev/2-DEL-Fjellreven-i-%C3%B8kosystemet/Aktivitet-21-Spor-og-sportegn

Quiz:

https://www.uia.no/naturmuseum-og-botanisk-hage/aktiviteter/naturfakta/quiz-dyrespor-i-snoe

filmer:

Vår/sommer:

https://www.nina.no/V%C3%A5re-fagomr%C3%A5der/Prosjekter/Fjellrev-i-sekken/%C3%98kosystem

Vinter:

https://www.youtube.com/watch?v=yANbMhVUbf0

Huskelek med lego-klosser

  • Lag fem poser med ca. 15 forskjellige legoklosser. Posene må inneholde eksakte like klosser, i henhold til størrelse og farge.
  • Del inn elvene i fire lag, som får hver sin pose. Lagene stiller opp et stykke unna deg, som i en stafett.
  • Du har den femte posen. Lag en figur av noen av legobrikkene og sett den bak en skjerm slik at elevene ikke ser den.
  • På signal kommer det en elev fra hver gruppe bort slik at de kan se figuren. De løper tilbake til gruppen sin, veksler med en på laget og starter på figuren.
  • Nestemann kommer tilbake og bygger videre. Hvert lag kan kun ha en som ser på figuren til enhver tid.
  • Dersom en gruppe tror de har lagd riktig figur, tar gruppen den med for å sjekke.
  • Man kan øke vanskelighetsgrad ved å lage tredimensjonale figurer og bruke flere brikker.

Lek med ordklasser

En enkel og effektiv måte å øve på ordklasser er denne leken, der læreren på forhånd har laget lapper med mange forskjellige ord innen ordklassene adjektiv, substantiv, preposisjoner og verb.

  • Skriv ut ordene på lapper i like mange forskjellige farger som du skal ha grupper, og samle lappene i en pose.
  • Legg ut fire rokkeringer og marker hvilken ordklasse de representerer, og sett posene med ord bak elevene.
  • En elev fra hver gruppe henter et ord, går til gruppen og diskuterer hvilken ordklasse det er. En annen på gruppen løper ut med ordet.
  • På denne måten lærer de av hverandre og det er ingen som gjør feil alene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Simon Says