lørdag 4. september 2021

Tema: Det Gamle Egypt

https://skolerom.no/undervisning/mysteriene-i-det-gamle-egypt/


https://www.slideshare.net/agrink/det-gamle-egypt


https://zmekk.no/nb5samf/de-store-elverikene/det-gamle-egypt/


https://www.khm.uio.no/skoletilbud/dokumenter/antikken-og-egypt-for-barn-og-unge.pdf

https://www.nysgjerrigper.no/bladet/2021-1/mektige-faraoer/


Kunst og håndverk:

Lage maske i gips

Mumifisere en dukke

Lage en pyramide 

Scarabe

Kartusj

Lage en sfinx

Lage en shaduf/vippebrønn






https://www.youtube.com/watch?v=k6Lj4icx_xE


Lage et sakrofag




Lage en kanope 


Matte:

Det gylne snitt i Keopspyramiden:



Norsk: 

Lese og skrive faktatekst

Lesestrategi: Skrive spørsmål til tekst



Lenker: 

https://www.spireserien.no/egypt


Ord å kunne:

Farao - en konge eller en dronning i det gamle Egypt

Pyramide - et steinmonument som er firkantet nede og har trekantede sider

Sfinx  - en statue med kroppen til en løve og hodet til et menneske

Arkeolog - en person som har som yrke å finne og studere gjenstander og ruiner fra gamle dager

Elfenben - et hardt materiale som lages av støttennene til elefanten

Fruktbar - jord som er god å bruke til å dyrke korn. Den gir god avling.

Avling  - det man dyrker

Hieroglyfer - egyptiske skrifttegn som ble lagd ved hjelp av bilder og symboler

Mumie - en død kropp som er tørket og behandlet slik at den ikke råtner

Papyrus - et slags tykt papir som lages av papyrus-planten

Ofring - å gi mat og drikke eller en gjenstand som gave til en gud eller gudinne

Delta - Et kystområde der gjørme tvinger endatil å dele seg i mange små sideelver.

Scarabe

Kartusj



Oppgaver:

https://butikk.malimo.no/products/oldtidens-egypt


Elevene skal kunne  bruke begrepet periode, og vise sammenhenger mellom fortid og nåtid ved å plassere ei rekke historiske hendelser på ei tidslinje.  skape fortellinger om mennesker i fortida, og bruke de til å vise hvordan mennesker tenker og handler ut fra samfunnet de lever i. 

Delmål: 

- Forklare viktigheten av Nilen før og nå - Fortelle om faraoer og pyramider - Gi eksempler på ulike guder - Gjøre rede for bakgrunnen for mumifisering av de døde. - Gjøre rede for skriftspråk og bruke skriftspråket til å skrive eget navn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Simon Says