Høst 23:
Barnas tale: send inn!
https://m.facebook.com/100064788938098/posts/6190602631065405/
Uke 1:
Vi skal se nærmere på statsministeren og kongens nyttårstale. Vi går gjennom spørsmålene under først, deretter ser vi talene. Lærer skriver nøkkelord på store ark mens vi ser talene. Reflekter over talene etterpå med utgangspunkt i spørsmålene. Lærer presenter venndiagram. I egentiden skal du svare skriftlig på spørsmålene. Leveres på Teams.
Svar på spørsmåla:
- Hvordan er talene bygd opp? Har de f.eks. innledning, hoveddel og avslutning?
- Hvem får skryt i kongens tale? Hvem får skryt i statsministerens tale?
- Hva trekker kongen fram av årets hendelser? Hva trekker statsministeren frem av årets hendelser?
- Statsministeren snakker om empati. Hva er empati? Har kongen noe av det samme i sin tale?
- Har noen av talene humor i seg?
- Hva er budskapet i kongens tale?
- Statsministerens tale fikk mye skryt. Hvorfor tror du den fikk det?
- Synes du kongens tale er en god tale? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Gi to stjerner og et ønske til hver av de to talerne.
- Fyll ut et venndiagram der forskjeller og likheter kommer fram. Se også lenken under.
Ha en idémyldring i klassen om aktuelle temaer elevene er opptatt av.
Fortsett med å skrive stikkord for hva dere vil ha med i talen. Rydd deretter i notatene og bestem en rekkefølge for det dere vil si. Hva vil dere begynne med for å fange oppmerksomheten, hva skal være i midten og hvordan vil dere slutte? Hvilke fakta kan styrke budskapet? (Logos) Kan dere ha med noe som vekker følelser hos de som hører på, for eksempel latter, medfølelse, sinne, overraskelse? (Patos) Kan dere si noe som overbeviser publikum om budskapet deres? (Etos)
Ikke gjør talen for lang. Vi anbefaler 2-4 minutter. Husk å avslutte med et ønske om godt nytt år!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar